Kényelmetlen dolog
„Mert éheztem, és ennem adtatok, szomjaztam, és innom
adtatok, jövevény voltam, és befogadtatok, mezítelen voltam, és felruháztatok,
beteg voltam, és meglátogattatok, börtönben voltam, és eljöttetek hozzám. Akkor
így válaszolnak neki az igazak: Uram, mikor láttunk téged éhezni, hogy enned
adtunk volna, vagy szomjazni, hogy innod adtunk volna? Mikor láttunk
jövevénynek, hogy befogadtunk volna, vagy mezítelennek, hogy felruháztunk
volna? Mikor láttunk betegen vagy börtönben, hogy elmentünk volna hozzád? A
király így felel majd nekik: Bizony mondom nektek, valahányszor megtettétek ezeket
akár csak eggyel is az én legkisebb testvéreim közül, velem tettétek meg.”
(Mt 25, 35-40)
Kényelmetlen
dolog, hogy a sok szóra sem érdemes ember közül pont a „bolond Imike” az, aki
önnön hibáján kívül szót érdemel a mai napon. A falu bolondja egy perccel sem
tűnik öregebbnek, talán csak járása lassult egy kicsit az évtizedek során. A
trágár szavakon kívül nem sokat tanult a falu „előkelőitől”. Neki teljesen
mindegy, hogy ki hajt el mellette autóval, vagy ki jön szembe vele az utcán
andalogva, mindenkire van valami goromba, illetlen vagy mocskos megjegyzése.
Beteg. S a legtöbb ember valóban legyint arra, amikor Imike utána dobja a
botját és mellé ízléstelen kommentárt fűz. Van, aki veszekedni kezd vele és ez
talán a legrosszabb magatartásforma az ő esetében. Van, aki pénzt ad neki -
Imike különben becsületes. Soha nem láttam még alkoholt venni, vagy dohányozni.
A zöldségesnél azonban gyakrabban megfordul azt hiszen itt vannak barátai is,
bár lehet hogy csak nevetség tárgya és
az eladók a szórakoztatás miatt fogadják be olykor-olykor. Az egész falut ismeri,
egész nap megy, mindenről pontosan tud. Amolyan, jól értesült „figura” habár a
versenyt a mai napig nem veheti fel a falu kotnyeles asszonyaival.
Eljár a templomba is. Mind a kettőbe. Neki
teljesen mindegy; elviszi a Reformátusok Lapját, de a húsvéti körmenetben is
szívesen viszi a gyertyát az első sorban. Mindig elnézem azt, hogy szinte
tátott szájjal figyeli az eseményeket. Feláll, amikor fel kell, kinyitja az
énekeskönyvet. Az oszlop mellett szeret ülni, lassan egybeolvad már az
oszloppal, mintha neki állították volna oda, hogy ne érezze magát annyira
egyedül. Azt hiszi, itt elbújhat. A valóság,
talán inkább az, hogy ő nem szeretne elbújni, ő az első sorokban szeretne ülni,
hogy mindent lásson és halljon, de ott már mások ülnek… a normálisak… A múltkor még a gondnok bácsi is mellé ült. Nagyon,
de nagyon boldog volt. Pedig csak azért ül mellé, mert máshol nem volt hely.
Imike a templomban más.
Érzi és tudja, hogy itt nem beszélhet csúnyán, soha nem zavart senkit, soha nem
hangoskodott. Csak figyel! Ő nem bontogat édes cukrot a prédikáció közben, ő
nem sugdolózik a hirdetések alatt, ő nem kacérkodik a szembe lévő női padsor
fiataljaival. Figyel a zenére is. Az orgona hangjára kihúzza magát, mintha meg
akarna fürödni a hangokban. Távolról is látszik, minta még el is érzékenyülne a
dicsőséges Isten hangszerét hallva. Az előjátéknál még felfelé néz, azután
kicsit zavarodottan az énekeskönyv betűit és kottáit próbálja értelmezni. Mint
egy első osztályos az olvasásórán, az újával követi a betűket. Énekelni azt már
nem sikerül neki, lemaradt az első sornál, nagyon lassan megy az olvasás.
A gyülekezet néhány
tagja gúnyosan megjegyezte egy alkalommal: „Minek jön ide? Csak pénzt akar, úgy
sem érti, miről beszél a tiszteletes úr!” Szerintük, csak ők értik. A tanult,
művelt falusi férfiak és asszonyok. Ők biztosan értik! Azok, akik az első sorba
ülnek cifra öltözetben.
Ők értik! Amikor arról
van szó, hogy ki varrja az úrasztali terítőt, vagy ki segítsen takarítani, vagy
ki milyen süteményt süt a „szeretetlakomákra”. Ezt értik, ebben profik, és ez
tény! Mint minden nő: szerveznek, tesznek-vesznek, kiöltöznek, megmutatják
magukat. És mint minden férfi: hozzák a bort az úrvacsorára és a maradék
eltakarításában is rendszerint nyújtják poharukat. Hogyne értenék, amikor arról
van szó: áldozat. Mily sokat áldoztak már ők az egyház oltárán. Mennyi idő, s
mennyi pénz. Mennyi adomány mennyi önkéntes munka. Pontosan értik, mi az
alázat, mi a segítség, s legfőképpen mi az, hogy „befogadni egyet is…” Annyi mindenkit befogadtak már. Lelkészeket,
püspököket, a vizitáció felügyelőit, sőt, még a lelkészt is befogadták. Ők
azok, akik értik! Akik tudják, miről beszél a lelkész, amikor azt mondja:
„Kegyelem néktek és békesség!”
Én meg néha elnézve és
elhallgatva őket azt hiszem, inkább Imike érti! Jobban érti, mint bárki. Mert ő
annyira más, mint mi. Látom a zavart körbenézést az Istentisztelet előtt, a
kényelmetlenség és zaklatottság börtönét. Az abszolút együgyűséget. S látom
rajta a tiszta befogadást, amikor fekete palástjában belép a lelkész. Ott nincs
már „60 éves bolond Imike” csak egy
gyermek. Aki a legnagyobb áldozatot hozza. Nem pénzt, időt, vagy éppen
süteményt. Kiteszi magát a gúnyos megjegyzéseknek, a zsarnoki tekinteteknek,
feláldozza saját magát, azok előtt, akik egy bolondot látnak a templomban,
semmi többet. Egy bolondot. Igen, azt hiszem, áldozatot hoz. Jobban érti ő az
oszlop hideg magányával, mit jelent Istennel lenni és mit jelent
Istentiszteleten ülni, mint ők, akik az első sorban ülnek s mégsem értik…Mégsem
értik Jézus szavait, aki ezt mondja: „aki
egy ilyen kis gyermeket befogad az én nevemben, engem fogad be.”
Azt
mondják: felénk minden faluban van egy „bolond”. Van valaki, aki a nevetség
tárgya, aki az udvari bolond az illusztris főtéren. Az márványoszlop ridegsége
mellől Jézus ma középre állítja őt, és azt mondja: „Bizony mondom néktek, ha meg nem tértek és olyanok nem lesztek, mint a
kis gyermekek, semmiképpen nem mentek be a mennyeknek országába.” És
innentől kezdve már nem ő a bolond, Jézus nem őt akarja megszégyeníteni, hanem
minket. Minket, akik a sok-sok negédes szó és képmutatás fátyola között az
igazi bolondok vagyunk. És én is az vagyok.
Elhangzott: 2018. október 4., reggeli áhítat, Tatai Református Templom
Horváth Mariann
öregdiák
Komáromi református gyülekezet beosztott lelkipásztora
Megjegyzések
Megjegyzés küldése