Mit jelent számomra a tatai refi, és mit adott nekem?
Az alábbiakban Ádám Éva, első
évfolyamos öregdiákunk meleg szeretettel írt visszaemlékezését és szakmai
életútjának lebilincselő krónikáját olvashatjátok:
Őszintén szólva nem tudom, hol is
kezdhetném soraimat, hiszen a gimnázium nevelése, szellemisége, tanárai,
dolgozói, de leginkább drága IGAZGATÓ ÚR és egyben osztályfőnököm, dr. Kálmán
Attila személyisége, tanításai, legendává vált szólásmondásai, poénjai, hite, kitartása,
szeretete meghatározza személyiségemet, fejlődésemet, identitásomat, egyszóval egész
életemet.
Vissza az időben:
2005-ben hozzám is eljutott a hír,
miszerint Tatán új iskola, gimnázium indul.
Nagyon megörültem a hírnek és
jelentkeztem. A felvételi nem volt egyszerű, hiszen ajánlásokat kértek
lelkésztől, paptól, illetve általános iskolai tanárainktól.
Izgatottan vártam az eredményt,
melyet a református udvar egyik termének falán (hiszen ekkor még nem volt kész
az iskola) kiposztolva/hirdetve lehetett olvasni:
- Az első (pontosan nem emlékszem)
30-35 ember felvételt nyert. Fürkészve kerestem nevemet, és hála Istennek
megtaláltam az elsők között.
Hetvenöten kezdtük a gimnáziumot,
egy A és egy B osztállyal. Mint már említettem, ekkor még nem volt befejezve az
iskola épülete. Elmondhatjuk, hogy mi is hozzájárultunk a felépítéséhez saját
kezünk munkájával és segítségével. Tanévkezdés előtt igazgató úr behívott
minket az iskolába, és kérte, hogy a diákok is segítsenek a munkálatokban.
(Igazgató úr első poénja, mondata
hozzám, mikor éppen nem tudtam, mit is segíthetnék, karba tett késszel az
iskola bejáratánál álldogálva, ez volt: - Na, Évikém, látom, folyik a
karbantartás. :D)
Ezenkívül feladatot kaptunk,
kutatnunk kellett Tatáról. Igazgató úr különböző feladatokat adott nekünk, és
bátran állíthatom: sok mindent tanultam szülővárosomról.
Rendkívül örültem, és
megtisztelőnek éreztem, mikor kiderült, hogy az iskola igazgatója egyben
osztályfőnököm is lesz.
A tanév elkezdődött kb. 75
diákkal, akik a reggeli áhítatokat kartondobozokon ülve hallgatták végig, és részesei
lehettek, ahogy az iskola percről percre, időről időre fejlődik, kiépül és
megújul.
Katolikusnak lettem keresztelve,
rendszeresen jártam templomba ministrálni, de az iskola reggeli áhítatai,
leginkább, mikor igazgató úr tartotta, nagyon sokat jelentettek, jelentenek a
mai napig számomra.
Élmények, események:
Drága osztályfőnökömnek és az
iskolának köszönhetően kezdett kinyílni a világ előttem.
Sokat jártunk színházba,
hangversenyekre. Igazgató urat idézve:
„Nem vagyunk mi virslik”és
„nincs jó vagy rossz idő, csak jó és rossz turista”– rengeteget jártunk kirándulni.
Gyönyörű szép helyeken jártunk (Bakony,
Kékes, Tátra stb.). Ezek alatt a kirándulások, túrázások alatt megtanultam kitartónak
lenni, és embernek maradni mindig, minden körülmények között.
Igazgató ekkor volt kb. 67 éves,
és jobban bírta a hegymászást, a kiszámíthatatlan időjárást, mint mi, diákok
15-16 évesen!!!
A matekórákat, annak ellenére,
hogy egyáltalán nem az erősségem, szerettem.
Sokat szenvedtem, gyakoroltam,
mert nem értettem a példákat, de Kálmán Attila mindig azt mondta nekem:
"Az a kettes, amiért vért izzad az ember, többet ér egy »kisujjból kirázott« ötösnél."
Sokszor öntött belém lelket, erőt
ezen a téren is, hogy ne adjam fel.
Osztályfőnöki órán:
„Akkor most beszélgessünk a szerelemről-feltétel nélküli szeretetről”- mondta.
Ezekben a pillanatokban,
megosztotta velünk élete fontosabb pillanatait, ilyenkor érezhettük őt közelebb
magunkhoz.
Dr. Kálmán Attilát érdekelte
diákjai élete: honnan jövünk, milyen családban nőttünk fel, milyen körülmények
között élünk stb. Ezért még az első évben osztálya diákjait otthonaikban
meglátogatta. Édesanyámmal izgatottam vártuk őt, készültünk, próbáltuk kis
lakásunkat otthonosabbá tenni.
Nagyon tisztelte Édesanyámat, aki
teljesen egyedül nevelt fel engem, szerény körülmények között. Ebben az időszakban
fürdőszobánk és külön szobám sem volt, de igazgató úr előtt nem éreztük ezt
kellemetlennek, hiszen a szegénység, ahogy ő is sokat emlegette, nem szégyen.
Édesanyám takarítónőként dolgozott
egy másik iskolában, és mikor a gimnáziumban takarítónőt kerestek, igazgató úr
felajánlotta anyukámnak a munkát. Így Édesanyám majdnem 10 évet dolgozott
takarítónőként a gimnáziumban, és még szerintem most is dolgozna, ha egészségi
állapota engedné.
Igazgató úr mindenre figyelt: soha
nem kivételezett, nem tett különbséget az iskola diákjai, illetve tanárai,
dolgozói között, viszont azt tudta, hogy kinek van szüksége segítségre.
Osztályfőnökömnek valóban nagyon sokat köszönhetek, sok olyan dologban
segített, támogatott, amelyekről kevesen tudnak.
Emlékszem, egyszer meglátogatta őt egy Svájcban élő barátja, akit
bemutatott az osztálynak, majd az óra végén odahívott engem magukhoz:
"Évikém, ettől az embertől sokat kapott az iskola, sokat köszönhetünk neki. "
Pár hét múlva osztályfőnököm svájci barátja rengeteg ruhát adományozott
az iskolának, amiből nagyon sokat kaptam, amelyeknek rendkívül örültem, hálás
voltam.
Emellett számtalan alkalommal
kiállt mellettem. Roma származásomat tekintve mindig azt mondta, hogy büszke
rám, és soha ne tagadjam vagy szégyelljem, hanem vállaljam fel és legyek büszke
roma identitásomra.
Egy szó, mint száz: Igazgató úr számomra: igazgatóm, osztályfőnököm,
matektanárom, tanítom, barátom, és édesanyám után legnagyobb példaképem!
Ezenkívül nagyon sokat köszönhetek
tanáraimnak, kiemelném Bagdán Eszter tanárnőt, akinek nagyrészt német
nyelvtudásomat köszönhetem.
Mindemellett kaptam tőle egy
könyvet (Senki nincs itt véletlenül: ráckeresztúri szenvedélybetegekről szóló
történetek), melynek elolvasása merőben megváltoztatta életemet.
Ennek köszönhetően tudatosult
bennem, hogy a jövőben szenvedélybetegekkel szeretnék foglalkozni.
Irodalomtanáromtól, drága Bognár
Istvánné Jutka nénitől nem csak emberséget, kitartást tanultam, hanem az
irodalom és költészet legszebb világát mutatta meg nekem.
Mindemellett a gimnáziumi éveim
alatt találtam olyan barátokra, akikkel a mai napig barátok vagyunk, és tartjuk
a kapcsolatot.
Az érettségi után, az ÖDE
(Önkéntes Diakóniai Programiroda) előadást tartott nekünk.
A téma az önkéntes munka volt, az EVS
(European Voluntary Service) külföldön.
Nagyon megtetszett az ajánlat, az
önkéntesség, segítés, külföld, idegen nyelvtanulás, új kultúra stb. Igazgató
úr, Bagdán Eszter, és Jutka néni ajánlásával, támogatásukkal felvételt nyertem,
majd 2009-2010-ig egy évet töltöttem Kasselben, ahol fogyatékos gyerekekkel
foglalkoztam egy iskolában.
Ez alatt az egy év alatt
érlelődött meg bennem igazán, hogy szociális munkát és gyógypedagógiát
szeretnék tanulni.
Választásom a Wesley János
Lelkészképző Főiskolára esett. Az intézményben az oktatás jelentősen gyakorlatorientált,
ennek köszönhetően, a fővárosban majdnem az összes szenvedélybetegek
segítségével foglalkozó kórháznál, alapítványnál volt lehetőségem gyakorlatot
teljesíteni. A főiskolai évek alatt, párhuzamosan elvégeztem egy gyógypedagógiai
asszisztens OKJ képzést is.
Nagyon szerettem a főiskolán
tanulni, végre azt tanulhattam, amit mindig is szerettem volna: szociológiát,
pszichológiát, pszichiátriát stb. Ezért elég jó tanuló lettem, és a három és
fél éves képzés folyamán kétszer is elnyertem a köztársasági ösztöndíjat. Ezen
felül számos roma ösztöndíjprogram részese lehettem, ami évről évre erősítette
roma identitásomat és formálta a személyiségemet.
2015-ben, a diploma megszerezése
után felvételt nyertem a Central European University Roma English Language
Programjába, ahol egy évig angol nyelvet tanultam.
A képzés után egy ismerősömön
keresztül, aki Berlinben dolgozott, kaptam egy ajánlatot: szociális munka és fordítás
(magyar-német) roma és nem roma prostituáltaknak.
Jelentkeztem, majd pár nap múlva
csörög a telefon: felvettek.
Ezzel a telefonhívással változott
meg tulajdonképpen az itthoni életem.
Nagyon nehéz volt dönteni és
Édesanyámat itthon hagyni, viszont szerettem volna könnyebb-jobb életet
biztosítani számunkra.
Így 2015 augusztusában kimentem
Berlinbe. Két évet dolgoztam a legnagyobb szenvedélybetegekkel foglalkozó
szervezetnél (Drogen Notdienst) magyar-roma szociális munkásként és
fordítóként, roma és nem roma prostituáltakkal.
Nagyon-nagyon sokat tanultam,
láttam, segítettem, fejlődtem ez alatt a két év alatt.
Lányokat kísértem orvoshoz,
ügyvédhez, terápiát tartottam, elterelést, street workot csináltam, egyszóval
sok mindenben kipróbálhattam magam a szociális munka e területén.
Jelen pillanatban 2017 óta egy
roma szervezetnél dolgozom pedagógus vezetőként, roma fiatalokkal.
Személyiségemhez, identitásomhoz a következő témák: rasszizmus, diszkrimináció,
egyenlőség, egyenlő bánásmód, cigányság története, holokauszt nagyon közel állnak,
így ezekről tartok előadásokat, workshopokat, szemináriumokat.
Az eddigi utamat végignézve egyik
lehetőség, történet követte a másikat, egyik sem sikerülhetett volna, a tatai
református gimnázium igazgatója és tanárai nélkül.
Soli deo Gloria!
Ádám Éva
...mindig is csodálatos gyermeknek tartottalak Évike,felnőttként pedig példaértékű mindenki számára,amit elértél,hittel,szeretettel,akarattal.Őszintén örülök neked.❤
VálaszTörlés