Szónoki beszéd a kötelezőkről
Sziasztok!
Két kérdéssel kezdeném az előadásomat:
Közületek ki szokott olvasni, könyvet,
magazint?
Ki az, aki elolvasta eddig az összes kötelező olvasmányt?
Tehát ahogy erre utaltam a kérdésemmel, a
kötelező olvasmányokról szeretnék beszélni. Még mielőtt bárki megijedne, nem az
Antigoné és a Kőszívű mellett szeretnék kampányolni, ellenkezőleg: a jelenlegi
kötelezők ellen szeretnék szólni.
Gondolom,
nem vagyok egyedül azzal, hogyha azt mondom, hogy a kötelező olvasmánynak
tekintett könyvek között volt olyan, amelynek nem igazán jött át a
mondanivalója. Legyen az a nyelvezet miatt, vagy akár annak a mondanivalónak az
elavultsága miatt, átkozottul nehezen érthetőek ezek a könyvek, főleg ha nem is
érdekel, amit olvasol.
No de vizsgáljuk meg, mi a cél a kötelező
olvasmányokkal. Mióta iskolába járok, sokszor hallottam a tanárhoz intézett
kérdést diákok szájából:
"Ugyan már mire jó az, ha elolvassuk ezeket a könyveket?"
A tanár erre általában vagy azt
feleli, hogy
"hát ő nem szólhat bele a tanmenetbe"
a másik fele pedig azt, hogy
"Mert olyan értékeket képvisel az adott mű, amelyek akár még több száz évvel később is ugyanúgy fontosak."
Nagyon szépen csengő válasz, de ettől még
senkinek sem támad kedve felütni egy kis Szophoklészt, hogy magába szívja az
örök igazságokat.
A mai fiatalok ezekkel a gondolatokkal nem
igazán tudnak azonosulni, főleg úgy, hogy a magyar gyerekek negyede
funkcionális analfabéta. Hogyan állná
meg így a helyét az a kijelentés, hogy a hatalmas szellemi értékek miatt
kellene kötelezőt olvasni?
Tételmondatomat
elég nehéz felállítanom, mert elég sokfelől meg lehet közelíteni a témát. Ezek
közül a megközelítések közül ragadnék ki egyet.
A kötelező
olvasmányok nem tudják elérni a céljukat a mai Z-generáció körében. Ennek
megoldását pedig magának a célnak a megváltoztatásában és a lista
megreformálásában látom.
Ha
valaki elaludt volna a hosszú mondataimon, nyugi, megmagyarázom ezeket.
Kijelenthetjük,
hogy ma válságban van az olvasás helyzete, az egyre táguló virtuális tér
kiszorítja a könyveket az emberek érdeklődési köréből. Szerintem sokkal előre
valóbb lenne először megszerettetni a gyerekekkel az olvasást. Ez azonban nem
valósul meg, ha ijesztgetjük őket a 4-500 éves „klasszikusokkal”. Kezdetben
örülnünk kéne annak, ha egyáltalán valaki még könyvet vesz a kezébe, és azt nem
azért teszi, mert trendi vagy épp muszáj olvasni, hanem mert érdekli is az a
könyv tényleg.
Jelenleg az a helyzet, hogyha egy kötelezőről
van szó irodalmon, akkor a teremben ülők közül van 3-4 diák, plusz egy tanár,
aki olvasta a művet. Közülük csak a tanárnak esett le bármi is belőle. A
többiek szerencsésebb esetben elolvastak egy zanzásított változatot, de lehet
még azt sem.
Én
továbbra is kötelezővé tenném a könyvek olvasását, de a diák dönthetné el, mit
olvas. Természetesen minden tanulónak előzetesen be kell számolnia arról, hogy
milyen könyvet fog választani, hogy a tanár eldönthesse, az adott mű
erkölcsös-e. Miután a gyerek elolvasta a könyvet, írnia kell róla egy
véleményt. Ez alapján a mai kötelező olvasmányokat inkább egy ajánlott jelzővel illetném. (Ja, és az
is nagyon fontos, hogy a könyvet lehetőség szerint papírra nyomtatott formában
kell elolvasni, hiszen akkor kisebb eséllyel szakítja meg az olvasói élményt
egy felugró értesítés a gépen vagy a telón.)
Ezekkel a gondolatokkal nem leszólni
szeretném a történelem legnagyobb íróinak/költőinek a műveit, mindegyik
hatalmas munka. Talán ha a gyerekekkel sikerül megszerettetni az olvasást,
akkor felnőttként már Shakespeare és Puskin műveit fogják választani a Facebook
helyett.
Pruzsinszki Bence
Megjegyzések
Megjegyzés küldése