Békesség!
A világon ma sokfelé háborús konfliktusok
vannak. Ártatlan családapák, szerető férjek és fiatal fiúk esnek el a háborús
övezetekben. Sokak elmenekülnek más vidékekre a háború kegyetlen pusztítása
elől egy új, boldogabb és békésebb élet reményében. Ugyanakkor kontinensünk sem
mentes a félelemtől: Európa nagyvárosainak karácsonyi vásárait a terroristák
által gerjesztett fenyegetettség tartja félelemben. Elmondhatjuk: a világon a
békétlenség, a félelem és a nyugtalanság lett úrrá, és ez utolér minket is,
akik viszonylagos békességben éljük mindennapjainkat, hiszen testvéreink,
embertársaink vannak veszélyeztetett helyzetben. A szívünkön pedig nyugtalanság
és félelem van. A szűnni nem akaró szorongásba, folytonos rettegésbe
belefáradva eluralkodik rajtunk az igazi békesség utáni őszinte vágyakozás, és
ez az érzés karácsonykor, a békesség ünnepén még inkább utolér minket.
A világban sokan ígérnek békességet, de valójában
nem tudják megadni. A békesség nem azt jelenti, hogy a velem szembenállók
elpusztítása után ünnepi tort ülök a holttestük fölött, mondván: „Győzött az
igazság, végre elpusztult mindenki, aki ellenállt az elképzeléseimnek, aki
máshogy gondolkodott, mint én!”. A békesség azt jelenti, hogy az ellenségeimmel
megbékélve ülök le egy asztalhoz, kezet fogok velük, vagy megölelem őket ezt
mondva nekik:
„Legyen békesség köztünk mindenkor!”
Szomorú valóság, hogy kétezer évvel ezelőtt, Jézus
születésének idejében sem volt más a helyzet. Augusztus császár hosszú hatalmi
harcot követően került uralomra. Uralkodása során gyakran úgy emlegették, mint
aki elhozta a birodalomnak a békét. Azonban ez a béke csupán annyit jelentett,
hogy megszűntek a politikai elit összecsapásai, így az előkelők és a római
polgárjoggal bíró kiváltságos csoportok békében, nyugalomban élhettek. Azonban
ebből a békességből a provinciák lakói semmit sem érezhettek az elnyomó római
hatalom zaklatásai miatt. A békéről álmodni sem merhettek a szegények, a
társadalom peremén élők és a rabszolgák. Ez a felemás békesség, melyet nagy
propagandával sulykolt a politikai elit mindenkinek eszébe jutott, aki
Augusztus nevét hallotta, különösen, ha olyan Rómától távoli provinciában élt,
amilyen Júdea is volt. Ebben a politikai helyzetben nagy hangsúlyt kapott az
angyalok Glória-énekének részlete:
„… a földön békesség, és az emberekhez jóakarat” (Lk 2,14b) [1]
Az igazi békességet tehát sem politikai, sem
katonai erők nem tudták, s ma sem tudják megadni, vagy ha igen azt csak egy
kiváltságos csoport érezné, nem lenne mindenkié. A karácsony több mint
pasztorális idill, hiszen az újszülött gyermek, Isten legnagyobb ajándéka,
igazi békességet hozott, amely társadalmi és etnikai hovatartozás nélkül jár
minden embernek, aki bízik Isten jóakaratában, mellyel üdvösségre hívja a benne
reménykedőket. Jézus békességet hozott a benne bízó szegényeknek, betegeknek,
társadalomból kirekesztetteknek, s hoz ma is, a 2018-as esztendő karácsonyán a
reménységüket belé vető hajléktalanoknak, kisebbségeknek, négereknek.
Jézus Krisztus ezt mondja:
„Békességet hagyok nektek, az én békességemet adom nektek, de nem úgy adom nektek, ahogyan a világ adja. Ne nyugtalankodjék a ti szívetek, ne is csüggedjen!” (Jn 14,27)
Jézus Krisztus
békessége más, mint a világ békessége, más, mint a felemás Pax Romana, ez a békesség arra hív, hogy lépjünk ki a félelem és a
szorongás szorításából, és adjunk és hagyjunk belőle másoknak is.
Az Evangélikus Egyház Útmutatója szerint az eljövendő esztendő vezérigéje a 34. zsoltár 15. verse:„Törekedj békességre, és kövesd azt!” (Zsolt 34,15)
Ezzel az igeverssel
kívánok a blog szerkesztőségének nevében áldott, békés karácsonyt minden
testvéremnek, s kívánom, hogy az Úr békessége legyen és maradjon mindnyájukkal
a 2019-es esztendőben is!
Angyal-Cseke Csaba
főszerkesztő
főszerkesztő
[1]
Egyes kéziratok szerint: „a földön békesség a jóakarat embereinek”. A jóakarat
itt Isten üdvözítő akaratát jelenti.
Gratulálok,Csaba!
VálaszTörlés