Kísérleti évfolyam - válasz Pruzsinszki Bencének
Illés Dániel igazgató úr válasza Pruzsinszki Bence Kísérleti évfolyam című bejegyzésére.
Kedves
Bence!
Változó világban élünk.
Tudom, hogy ez közhely. De igaz! Sőt, a változások egyre gyorsabban követik
egymást, egyre nehezebb azokat követni. Nagyapám – aki szüleidhez hasonlóan
egész életében fizikai munkát végzett, földműves ember volt – a fiatalkorában
szüleitől megtanult ismeretekkel végigélhette (és dolgozhatta) az életét. Édesapámnak
– aki szintén fizikai munkát végzett: gépkocsivezető, majd gépkezelő volt – már
5-10 évente meg kellett újítani ismereteit egy-egy új gépre történő
áthelyezésekor, vagy a munkáját meghatározó szabályok megváltozásakor. Ma pedig
nekem és kollégáimnak évente kell megtanulni a nevelést-oktatást érintő
jogszabályok változásait.
A jelenlegi
felsőoktatási pontszámítási rendszer változása valóban Benneteket érint
legjobban. „Kísérleti évfolyam vagytok”
– írod. Érthető, hogy aggódtok a benneteket érintő változások miatt. De
tudnotok kell, hogy kisebb-nagyobb mértékben minden évfolyam „kísérleti”. Hiszen csaknem minden
évfolyamot érintettek éppen akkor bevezetett változások. Csak néhányat hadd
említsek: Az új érettségi vizsgarendszer bevezetése (a jelenleginél sokkal
nagyobb változás volt!), az új köznevelési törvény bevezetése (2011., 2012.,
2013.; az egyes paragrafusai lépcsőzetesen, évente léptek hatályba), a kötelező
közösségi szolgálat bevezetése az érettségi vizsga feltételeként, a
kerettantervek változásai (szinte évente módosult, hogy mely tananyagrészek
tartoznak a középszintű, melyek az emelt szintű érettségihez). Más
iskolatípusokban is voltak hasonló méretű, vagy még ennél is nagyobb
jelentőségű változások (pl. szakképzés). A változó világhoz alkalmazkodnia kell
az oktatási rendszernek is!
Félre ne érts! Sem én,
sem kollégáim nem tapsolunk a változásoknak! Nekünk is sokkal kényelmesebb
lenne a régi megszokott tájékoztatókat megtartani (amit már kívülről tudunk),
nekem is könnyebb lenne minden tanévet ugyanúgy tervezni. Abban is egyetértek
Veled, hogy a változások lehetnének átgondoltabbak, jobban tervezettek, és
korábban kellene nyilvánosságra hozni a változásokat tartalmazó jogszabályokat,
hogy diáknak, tanárnak, igazgatónak és helyetteseinek is legyen ideje
felkészülni rájuk. De ezek rajtunk kívül álló tényezők – „ott fenn (nem az Isten „fentje”) eldöntötték”. Ezeken töprengeni
felesleges időveszteség.
Sokkal fontosabb,
teljesen jogos kérdésed: „Hogyan tervezhetné meg legjobban (érettségi
tárgyak kiválasztása, emelt tárgyak kiválasztása, nyelvvizsga satöbbi) élete
egyik legfontosabb (tan)évét” egy diák? Én az egyszerű megoldások híve
vagyok – lehetséges, hogy azért, mert a szerényebb szellemi képességeimmel nem
látom át a bonyolultabb, trükkösebb megoldásokat. Javaslatom: két tantárgyból
(amik a továbbtanulásba beszámító pontszámot adják) kiemelkedő eredmény. Nem
elegendő egy „sima” középszintű 5-ös! Emelt szintű felkészülés, emelt szintű
érettségi legalább 80 % körül! És egy B2 komplex nyelvvizsga! Ennyi szerintem
bárhová elég lesz. És minden más – második nyelvvizsga, előrehozott szintemelő
érettségi stb. – legfeljebb az érettségin elvesztegetett pontokat pótolhatja. A
javasolt megoldáshoz minden segítség adott: az Oktatási Hivatal honlapján
2005-ig visszamenőleg minden tantárgy érettségi feladatsora és a hozzá tartozó
javítási, pontozási útmutató hozzáférhető.
Kedves Bence!
Írásod tetszik! Fontos
kérdéseket vetsz fel. Megállapításaiddal többnyire egyetértek. Úgy érzem
azonban, hogy a vége egy kicsit pesszimistára sikerült. Van két megállapításod,
amelyekkel vitatkozni szeretnék: „Micsoda?!
Nektek nem elég fél nap eldönteni, hogy bevállaltok-e egy másfél hónap múlva
esedékes emelt szintű nyelvi érettségit?” és „a segítség sok esetben elmarad. (…) az életünk egyik legfontosabb
döntése előtti kínzó bizonytalanságban magunkra vagyunk hagyva.” A
továbbtanulásról, a nyelvvizsga szükségességéről, az emelt szintű érettségi
fontosságáról, az előrehozott érettségi vizsga lehetőségéről már a 9.-es
szeptemberi összevont szülői értekezleten, 10.-ben a faktválasztás előtt
osztályfőnöki órákon, összevont szülői értekezleten is tájékoztattunk Benneteket
és szüleiteket. Részleteztük a lehetőségeket, az egyes megoldások – pl. előrehozott
érettségi – előnyeit, kockázatait. Próbáltunk segítséget adni a döntéshez. A szeptember
4-i tájékoztatót inkább csak emlékeztetőnek szántuk, kiemelve, hogy az
előrehozott emelt érettségi vizsga letételével az új felvételei rendszer két
követelménye akár egyszerre is teljesíthető. Mindezek után egy kicsit
igazságtalannak érzem a kritikát.
Lassan felnőtté váltok!
Egyre gyakrabban kényszerültök döntéseket hozni életetek további irányáról. Az
egyik ilyen nagy horderejű döntés lesz a továbbtanulás. Jogilag is önálló
döntést kell hoznotok! Az iskolának semmilyen beleszólási, véleményezési
lehetősége nincs, a jelentkezés kitöltése, benyújtása, a hiánypótlás mind a
jelentkező dolga, felelőssége. Természetesen kérés esetén kollégáim –
elsősorban Koros Gábor igazgatóhelyettes – szívesen segít, hogy ne érezzétek „kínzó bizonytalanságban” magatokat.
Később az egyetemen a tantárgyfelvétel, vizsgák felvétele, stb. naponta fog
kívánni Tőletek önálló döntéseket. És ott gyakran gyorsan kell dönteni és
egyedül! Erre készüljetek fel!
Kívánom minden végzős
diáknak – ahogy írásodban olvasom – „hogy most ne
őrüljünk meg a köd borította továbbtanulás kérdésétől”, hanem készüljünk a két 80 %-os emelt érettségire
és a B2 komplex nyelvvizsgára! Jó munkát, Sikeres felkészülést kívánok!
Illés Dániel Az iskola igazgatója
Megjegyzések
Megjegyzés küldése