Hová tűntek a kávéházi arcok?
„Úgyis alkoholista volt az összes hülye, fellengzős író”- mondaná az, akit nem érdekel az irodalom, és igazat is kell adnom. DE a magyar írók garantáltan a legkulturáltabb alkoholisták a világon.
StockSnap képe a Pixabay -en. |
Mindig
is csodálattal töltött el a kávéházak mélyén, szivarfüstbe burkolódzva
beszélgető írók és költők világa. Legutóbbi olvasmányom, Krúdy Gyula: Ady Endre
éjszakái, épp ezt a világot mutatja be részletesen, a kor leghíresebb írói,
újságírói és költői szemszögéből. Nem utolsó sorban persze nemzetünk talán
leghíresebb költője, Ady Endre szemszögéből.
Szerencsére
(vagy valaki számára épp sajnos) Krúdy nem teszi Adyt a mű konkrét
főszereplőjévé. Róla szól a történet (vagy épp a leírás, hiszen nem túl sok cselekményes
rész található a könyvben), de nem egy 160 oldalas Ismerd meg Adyt-kézikönyvről beszélünk, amelyből csupán a költő
különös nőzési és alkoholfogyasztási szokásait ismerjük meg. Sokkal inkább egy
betekintés a kor irodalmi életébe (főleg) Budapesten. A kor legnagyobb
írótehetségei minden éjjel a kávéházakban gyűltek össze, és kibeszélték az
aznap történt híreket. Vitatkoztak irodalomról, politikáról, ugratták egymást.
Olykor barátként borultak egymás nyakába, máskor az újságok címlapjait
csatatérnek használva indítottak háborút egymás ellen. Filozofálgatásaik közben
nem elhanyagolható mennyiségű alkoholt is elfogyasztottak. Persze ez
(legtöbbször…) kulturált alkoholizálás volt.
Az Ady Endre éjszakái nem egy könnyű
olvasmány: volt, hogy komplett oldalt kellett újraolvasnom, mert elvesztem a
kávéházi költők heves vitái között. Főleg hogy a kusza történethez még régies
nyelvezet is társul. Intelligens emberek intelligens társalgásait követhetjük
nyomon.
Csodás
idők lehettek. De hát (magyar) irodalmi élet ma is van; hová tűntek mégis ezek a
kávéházi arcok? Nagyon
elcsépelt dolog mindent ráfogni a modern technikára, az internetre, de sajnos
megint ehhez kell folyamodnom.
Újságírónak
készülök, ezért sok helyen olvastam már arról, mégis milyen ebben a szakmában
tevékenykedni. Ahol arról írnak, hogy mennyit és milyen körülmények között kell
ma egy magyar újságírónak dolgozni, viszonylag kevés említést (tulajdonképpen
semennyit) kap a kávéházba járás. Lassan a nyomtatott sajtó teljesen eltűnik,
az újságok áthelyeződnek a virtuális térbe, aminek természetesen van pozitív
oldala is. Az interneten több ember olvashatja el az adott cikket, illetve a
környezetszennyezés elleni harcban fontos szerepet játszik, hogy nem kell több
tonnányi papírt újságok nyomtatására felhasználni (amelyek – elnézve a magyar
tömegeket – úgyis olvasatlanul a szemétben kötnének ki). A sok előny mellett azonban
a digitalizáció véget vetett annak az életformának, amelyről ez a cikk szól.
De nem
is kell feltétlenül az újságírói társadalmat vizsgálni, elég csak körülnézni. Valahogy
úgy elkényelmesedett a társadalmunk (hozzátenném, hogy ilyen digitális háttér
mellett teljesen jogosan), hogy az emberek már nem tartanak igényt olyasfajta
kultúrközösségekre, mint amilyenről Krúdy írt. Akkoriban az irodalom fogta
össze az embereket. Internet híján muszáj volt minden nap találkozniuk, hiszen
az ember természete akkoriban is igényelte a beszélgetést, csak épp nem tudták
az okostelefonjukon megvitatni a dolgaikat. Naponta akár órákat töltött levélírással,
aki kommunikálni akart távoli ismerőseivel. Ha az adott barát a közelben
lakott, akkor pedig felkerekedtek, és mivel nappal dolgoztak, éjszaka ültek
össze. Volt egy dolog: a kultúra iránti közös érdeklődés, amely összefogta őket
(máskülönben miért fáradtak volna ennyit, hogy kapcsolatot tartsanak egymással).
Krúdy Gyula könyvét azoknak ajánlanám, akiket tényleg érdekel a kávéházi világ, amelyben a múlt század elején alkotó költők/írók éltek, másképp lehet, unalmassá válhatnak a régies nyelvezetű írói beszélgetések. Nagyon sokat lehet megtudni belőle az akkori újságok működéséről, a hierarchiáról, amely egy-egy szerkesztőségében kirajzolódik. Én például elképedve olvastam, milyen nagy alapossággal dolgozik Cholnoky Viktor, aki korrektorként kezdte pályafutását. Ha valamely zsurnaliszta az ő újságában nem megfelelő módon használta a pontosvesszőt (a pontosvesszőről mindig is tudtam, hogy létezik, de agyam egyből kitörölte, amit nyelvtanon tanultunk róla), akkor azonnal repült a laptól.
Ugyan
az asztalverdeső, éjszakába nyúlóan alkoholizáló irodalmárok ideje lejárt, az
értelmes (kávéházi) beszélgetésekről nem kell lemondanunk. Manapság is divatos
kávéházba járni. Igaz a többséget az intelligens beszélgetés gondolata helyett
inkább csak a „menő” Starbuck-os pohárról készült fotó vezérli, mikor belép a
kávéházba.
Buzdítanék mindenkit, hogy kávézás közben inkább a vele szemben ülővel folytatott értelmes beszélgetésre figyeljen. Beszélgessetek a legutóbb olvasott könyvről, filmekről, zenékről, a legutóbbi sorozatrészről! Mennyivel jobb lenne, ha ez a kép élne az emberekben, nem pedig a két, telefont nyomkodó fiatal, ahogy a becenevükkel ellátott kávét fotózzák! Akkor is, ha tudvalevőleg nem szeretik a kávét.
Pruzsinkszki Bence, 11. A
Megjegyzések
Megjegyzés küldése